Nieuws

In 2019 meer self-service analytics dan data science?

In 2019 meer self-service analytics dan data science?

‘Meer analyses worden in 2019 uitgevoerd via zelfservice analytics en BI dan door datawetenschappers’

Organisaties omarmen in toenemende mate selfservice analytics en business intelligence (BI) om deze technologie beschikbaar te maken voor hun medewerkers. Naar verwachting worden in 2019 meer analyses uitgevoerd via selfservice analytics en BI dan door (professionele) data scientists.

Dit voorspelt Gartner. “De digitaliseringstrend drijft de vraag naar analytics in alle gebieden van moderne business en overheid”, aldus Carlie J. Idoine, onderzoeksdirecteur bij Gartner. “Snelle ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie (AI), Internet of Things (IoT) en SaaS (cloud) analytics en BI platformen maken het eenvoudiger en kosteneffectiever dan ooit voor niet-specialisten om effectieve analyses uit te voeren en hun besluitvorming beter geïnformeerd te nemen.”

Self-service maakt het verschil

Gartner heeft recentelijk een onderzoek uitgevoerd onder 3.000 CIO’s. Uit dit onderzoek blijkt dat CIO’s self-service analytics en BI als de meest differentiërende technologie zien voor hun bedrijven. De best presterende CIO’s investeren het meest in de technologieën en zien deze als de meest strategische technologieën. Data- en analytics leiders implementeren in toenemende mate self-service om een datagedreven cultuur te creëren binnen hun organisatie. Business users kunnen hierdoor eenvoudiger effectieve analytics en BI tools gebruiken en hiervan profiteren, wat helpt om resultaten te verbeteren.

“Indien data- en analytics leiders simpelweg toegang geven tot data en tools, zijn self-service initiatieven vaak geen succes”, aldus Idoine. “Dit aangezien de ervaring en vaardigheden van zakelijke gebruikers variëren per team. Training, ondersteuning en inwerkprocessen zijn nodig om gebruikers te helpen zinvolle resultaten te produceren.”

Vier aandachtspunten

Gartner adviseert aan vier gebieden aandacht te besteden ome en sterke fundering te creëren voor zelfservice analytics en BI:

  1. Stem zelfservice initiatieven af op de doelen van de organisatie en verzamel anekdotes over meetbare en succesvolle use cases;
  2. Betrek zakelijke gebruikers bij het ontwerpen, ontwikkelen en ondersteunen van zelfservice;
  3. Hanteer een flexibele, lichte aanpak voor data governance;
  4. Help zakelijke gebruikers succesvol te zijn met zelfservice analytics door een inwerkplan te creëren.

Meer informatie is hier te vinden (Gartner). We helpen je graag om als organisatie succesvol te worden met self-service analytics. Bijvoorbeeld met deze opleidingen:

Self-service: starten met business driven analytics

Onze opleiding business driven analytics (https://dles.nl/businessdrivenanalytics/) helpt je om de uitgangspunten en een visie op self-service rapportage en analytics scherp te krijgen. Hoe kun je business en IT optimaal samen laten werken.

Operationaliseer analytics om tot waarde te komen

In ‘data driven intelligence’ (https://dles.nl/datadrivenintelligence/) gaan we in drie dagen in op alle stappen en uitgangspunten die nodig zijn om analytics in te zetten om als organisatie tot actie over te gaan en daadwerkelijk meer besluiten op basis van data te nemen.

We hebben veel opleidingen, kennis en ervaring in huis om jouw organisatie te helpen om self-service analytics initatieven in de business succesvol te maken.

We praten hier graag met je over verder. Neem je contact met ons op?